سازمانیمشترکین سازمانی
+ADSL2
Fiber
LTE
آسیاتل
OWA
تماشاخونه
باشگاه مشتریان

مدیرعامل آسیاتک: تمام درآمد ناشی از افزایش تعرفه اینترنت را صرف توسعه شبکه می‌کنیم


مدیرعامل آسیاتک با تاکید بر اینکه اپراتورها مکلف شده‌اند تمام درآمد حاصل از افزایش ۳۴ درصدی تعرفه اینترنت را صرف توسعه شبکه خود کنند، گفت: ما طی پنج سال گذشته در کشور با افزایش ۱۶ برابری هزینه نیروی انسانی، افزایش هشت برابری تعرفه‌های برق اپراتورها و افزایش ۱۵برابری قیمت بخشی از تجهیزات به دلیل افزایش نرخ ارز مواجه بوده‌ایم.  

به گزارش روابط عمومی آسیاتک؛ مهندس محمدعلی یوسفی‌زاده، مدیرعامل این شرکت در نشست خبری «بررسی و تبادل نظر پیرامون انجام تعهدات اپراتورها برای بهبود کیفیت اینترنت با توجه به تغییرات تعرفه‌ای» که سه‌شنبه هفته جاری، سوم بهمن ۱۴۰۲ برگزارشد، درباره شاخص‌های زنجیره تامین اپراتورهای ثابت گفت: با بررسی این شاخص‌ها می‌توانیم بفهمیم وضعیت‌مان در توسعه، پایداری و نگهداری شبکه چگونه است. اصلی‌ترین شاخص در زنجیره تامین، نیروی انسانی برای نگهداری و ارائه سرویس به مردم است که از سال ۹۵ تا به امروز با پیش‌بینی سال ۱۴۰۳، تجربه حدود ۱۶ برابری در افزایش هزینه‌های نیروی انسانی را داریم.

از گرانی ارز تا افزایش ۱۵ برابری قیمت تجهیزات اپراتورها 

وی با تاکید بر افزایش هزینه‌ها و قیمت برق به‌عنوان یکی از شاخص‌های مهم و اثرگذار، افزود: بر اساس صورت‌های مالی شرکت برق و تعرفه‌های آن، هزینه‌های برق از سال ۹۵ تا کنون حدود هشت برابر افزایش داشته است که اگر هزینه برق تجاری در مراکز داده و زیرساخت‌های ایجاد شده برای توسعه و نگهداری محتوا را نیز محاسبه کنیم، این افزایش هزینه بیشتر هم می‌شود.
مدیرعامل آسیاتک با اشاره به افزایش ۱۶ برابری هزینه‌های اجاره فضا برای نگهداری هسته شبکه و امکانات زیرساختی طی هفت سال اخیر و تامین تجهیزات، تصریح کرد: حجم کمی از سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه تجهیزات Passive است که تولید آن در داخل کشور مهیا شده است اما در حوزه تجهیزات Active ، برخی از المان‌ها مانند پاور و باطری و ... از داخل کشور قابل تامین است. با این حال تجهیزات Active اصلی در لایه‌های دسترسی، هسته شبکه در دو بخش ارتباطات ثابت و سیار در نسل قبلی و جدید تکنولوژی، وابستگی شدیدی به نرخ ارز دارد که از سال ۹۵ تا سال جاری ۱۵ برابر شده است.

افزایش پنج برابری درآمد آسیاتک

مهندس یوسفی‌زاده با اشاره به رویکرد منتقدان افزایش تعرفه، مبنی بر رشد درآمد اپراتورها به دلیل افزایش مصرف و پوشش هزینه‌ها، تصریح کرد: اطلاعات درآمدی کامل اپراتورها از طریق صورت‌های مالی آنها در بورس در دسترس است. افزایش درآمد آسیاتک از سال ۱۳۹۵ تا کنون، پنج برابر بوده که ناشی از افزایش مصرف بوده است.
وی درباره تغییر نرخ مصرف اینترنت توضیح داد: نرخ مصرف اینترنت پولی است که بابت تامین اینترنت به شرکت زیرساخت پرداخت شده و آن نیز تقریباً افزایش پنج برابری را تجربه کرده است. در حالی‌که وزارت ارتباطات در این مواقع جور فاصله‌های چند برابری هزینه‌ها و درآمد اپراتورها را با کاهش هزینه پهنای باند زیرساخت به دوش کشیده است.

افزایش تعرفه ۳۴ درصدی اپراتورها پاسخگوی تورم ۲ سال گذشته نیست

مدیرعامل آسیاتک ادامه داد: وزارت ارتباطات با کاهش چهار درصدی تعرفه شرکت زیرساخت از اپراتورها حمایت کرده است. هرچند موافقت با افزایش۳۴ درصدی تعرفه‌ها نیز اتفاق افتاد اما باید اذعان کرد که تغییر مورد اشاره حتی پاسخگوی تورم ۲ سال گذشته هم نیست. با این حال، ما به‌عنوان اپراتورهای فعال این صنعت پذیرفتیم که تمام منابع حاصل را برای توسعه شبکه خود به‌کارگیریم.

برنامه وزارت ارتباطات برای توسعه اتصال به شبکه فیبر نوری در سال ۱۴۰۳

در بخش دیگری از این نشست، امیر لاجوردی قائم مقام وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، درباره برنامه‌های این وزارتخانه برای افزایش اتصال به شبکه فیبر نوری همگام با توسعه پوشش آن، گفت: یکی از موضوعاتی که الان مطرح است، بحث انتقال از شبکه مبتنی بر ADSL به شبکه مبتنی بر فیبرنوری (FTTX) است.
وی افزود: اکنون حدود ۱۱ میلیون مشترک در شبکه ADSL داریم و انتقال از فناوری قدیمی به شبکه مبتنی بر فیبر ازجمله مواردی است که می‌تواند جهش در میزان اتصال را فراهم کند و پیش‌بینی می‌کنیم در نیمه دوم سال بعد، در بحث اتصال سرمایه‌گذاری خوبی داشته باشیم.